کد مطلب:313857 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

بقعه ی متبرکه ی سی سر
زیارتگاه سی سر در ابتدای خیابان شیخ علاءالدوله سمنانی واقع شده است.

مردم سمنان درباره ی مدفونین بقعه ی سی سر داستانی شنیدنی نقل می كنند. گویند در زمان خلافت مأمون یكی از سادات علوی مورد تعقیب عمال بنی عباس قرار می گیرد. وی از ترس جان به سمنان می گریزد و در سمنان نیز چون مأمورین خلیفه را در تعقیب خود می بیند راه فرار خود را از بیراهه به طرف شمال سمنان ادامه می دهد. تصادفا به دهكده ی درجزین می رسد. در یكی از باغهای خارج درجزین عده ای به زراعت مشغول بوده اند، نامبرده به آنان پناه می برد و جریان تعقیب خود از طرف عمال بنی عباس را برای آنان شرح می دهد. چون مردم درجزین شیعه ی اثنی عشری بوده اند، لذا مقدم او را گرامی داشته و برای نجات وی فكر می اندیشند. از آنجا كه هر آن انتظار می رفت مأمورین جهت دستگیری وی از راه برسند، از این نظر فورا او را در بین خود جای داده و به لباس دهقانان ملبس می سازند.

پس از انجام این كار عمال بنی عباس از راه می رسند و به جستجو می پردازند، دهقانان از وجود چنین شخصی اظهار بی اطلاعی نموده و از معرفی وی خودداری می كنند. بالأخره سربازان خلیفه همه ی آنان را كه جمعا 40 نفر بوده اند، به قتل رسانده و سر آنان را در آب رودخانه گل رودبار، كه از دهكده ی درجزین عبور می نماید، می اندازند.

درنتیجه سی سر از چهل سر به آب داده شده در محله ی جنبدان به دست می آید و در بقعه ی سی سر دفن می گردد و نه سر دیگر در محله ی ناسار [نه سر؟] از آب گرفته می شود و یك سر دیگر در جریان آب ناپدید می شود.

در حال حاضر در دهكده ی درجزین محلی به نام چهل تن وجود دارد كه تا اندازه ای مؤید این گفتار می باشد.

بنای بقعه، شامل اتاق بزرگ مربع شكلی است كه به وسیله ی دو درب بزرگ چوبین به بیرون راه می یابد. یكی از این دو درب رو به میدان، و درب شرقی آن رو به خیابان واقع است. در چهارگوشه ی حرم، چهار فیل پوش كوچك و ظریف به وجود آمده كه به كمك طاق نماها و پاباریكها گنبد كوتاه و بدون ساقه ی آن را تشكیل می دهند. داخل بقعه



[ صفحه 182]



را به وسیله ی پارچه های سبز و چند قاب عكس زینت داده اند. در بالای دو سر درب شمالی و شرقی تزیینات بسیار زیبایی از آجر به صورت ستاره های شش پر متشكل از لوزیهای به هم چسبیده دیده می شود. بر بالای این تزئینات یك ردیف قطاربندی آجری و در قسمت فوقانی قطاربندی یك سری تزیینات جالب آجری دیگر به چشم می خورد.

در طرفین دو درب ورودی، ستون مدور از آجر قرمز ساخته شده كه بالای آن دنباله ی تزیینات سر وجود دارد. ستون دیگر از آجر معمولی به طور ایستاده در گوشه و نبش بنا ایجاد گردیده است. نمای خارجی گنبد از اندود كاهگل پوشیده شده و می توان آن را فقط یك برآمدگی كوتاه تصور كرد.

مجموعه ی بقعه قریب 5 / 1 متر از كف خیابان مجاور بلندتر است كه به وسیله ی سه پله ی بلند به خیابان متصل می شود.